Standardy ochrony małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM
W KÓRNICKIM PRZEDSIĘBIORSTWIE AUTOBUSOWYM KOMBUS Sp. z o. o.

Działając na podstawie art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, ustala się poniższe standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.

Rozdział I Zasady ogólne

§ 1. (Zakres standardów)
Standardy Ochrony Małoletnich Naczelną ustanowione są dla dobra dziecka / małoletniego (osoba poniżej 18 roku życia) i w jego najlepszym interesie. Obejmują cztery zakresy:

    1. Polityka Ochrony Małoletnich:
a) zasady bezpiecznej rekrutacji do pracy w Kórnickim Przedsiębiorstwie Autobusowym KOMBUS Sp. z o. o. zwanej dalej „Spółką”;
b) zasady bezpiecznych relacji pracownicy – dziecko;
c) zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia;
d) zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci;
e) zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.

    2. Pracownicy:
a) zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi w Spółce, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu;
b) zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem;
c) zasady szkolenia pracowników na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
 rozpoznawania objawów krzywdzenia dzieci,
 procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
 odpowiedzialności prawnej pracowników, zobowiązanych do podejmowania interwencji;
d) zasady przygotowania personelu (pracującego z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:  dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
 rodziców/opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem;
e) zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania.
 
    3. Procedury:
a) zasady dysponowania przez Spółkę danymi kontaktowymi instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom;
b) zasady eksponowania informacji na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.


    4. Monitoring:
a) zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci;
b) zasady organizowania konsultacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.
Rozdział II Zasady bezpiecznej rekrutacji

§ 1. (Obowiązki pracodawcy i kandydata do pracy)
    1. Przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem do innej działalności na podstawie  innej, niż stosunek pracy, związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy ciążą obowiązki określone w ust. 2-8.
    2. Pracodawca uzyskuje informacje, czy dane kandydata do pracy lub innej działalności, są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
    3. Kandydat do pracy lub innej działalności przedkłada pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
    4. Osoba, o której mowa w ust. 3, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, przedkłada pracodawcy ponadto informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami
z dziećmi.
    5. Osoba, o której mowa w ust. 3, składa pracodawcy oświadczenie o państwie lub państwach,
w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej
z kontaktami z dziećmi.
    6. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 4 lub 5, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
    7. W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa
w ust. 4-6, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 3, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
    8. Oświadczenia, o których mowa w ust. 5 i 7, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia
w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
    9. Informacje, o których mowa w ust. 2, pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Informacje oraz oświadczenia,
o których mowa w ust. 3-7, pracodawca załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.

§ 2. (Przekazanie danych osobowych)
W celu realizacji obowiązku określonego w § 2 ust. 2, kandydat do pracy lub innej działalności obowiązany jest podać dane osobowe umożliwiające uzyskanie informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym lub Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, tj.:
        a. numer PESEL,
        b. pierwsze imię;
        c. nazwisko;
        d. nazwisko rodowe;
        e. imię ojca;
        f. imię matki;
        g. data urodzenia.

Rozdział III Zasady bezpiecznych relacji

§ 1. (Zasady ogólne)
    1. Każdy pracownik lub osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy obowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
    2. Wszystkie działania w stosunku do małoletnich podejmowane są w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji danego zachowania.

§ 2. (Zasady komunikacji z małoletnimi)
    1. W komunikacji z dziećmi pracownicy i osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy zobowiązani są:
        a. zachować cierpliwość i szacunek;
        b. słuchać uważnie dziecka i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji;
        c. informować dziecko o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę oczekiwania dziecka;
        d. szanować prawo dziecka do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
    2. Zabrania się:
        a. zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania dziecka oraz podnoszenia głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci;
        b. ujawniania informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci; obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej;
        c. zachowywania się w obecności dziecka w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie
w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

§ 3. (Zasady podejmowania działań)
    1. W relacjach z małoletnimi, pracownicy i osoby świadczące pracę na innej podstawie, zobowiązani są przestrzegać następujących reguł:
        a. Doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować
i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny
i światopogląd;
        b. Unikać faworyzowania dzieci;
        c. Zakazane jest nawiązywanie z małoletnimi jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych oraz składanie propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
        d. Niedozwolone jest utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli pracodawca nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci;
        e. Zakazane jest proponowanie małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności dzieci;
        f.  Zabronione jest przyjmowanie pieniędzy i prezentów od małoletniego ani jego rodziców/opiekunów;
        g. Niedopuszczalne jest wchodzenie w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub jego rodziców/opiekunów dziecka, jak również zachowywanie się
w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami, np. kwiatów czy drobnych upominków;
        h. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane pracodawcy.

§ 4. (Kontakt fizyczny)
    1. Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne.
    2. Kontakt fizyczny z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu, jeżeli  jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. W kontaktach tych należy kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
    3. Zakazane jest bicie, szturchanie, popychanie oraz naruszanie integralności fizycznej dziecka w jakikolwiek inny sposób.
    4. Niedozwolone jest dotykanie dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
    5. Nie należy angażować się w takie aktywności, jak: łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
    6. Należy zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia
i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi.
    7. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postępuj zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
    8. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Należy dbać o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z Spółki.


§ 5. (Kontakty pracownika z dzieckiem poza godzinami pracy)
    1. Kontakt z dziećmi przebywającymi pojazdach Spółki, powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć zadań statutowych Spółki.
    2. Pracownikom i osobom świadczącym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy zabrania się zapraszania dzieci do swojego miejsca zamieszkania, spotykania się z nimi poza godzinami pracy; obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
    3. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
    4. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, pracownik zobowiązany jest poinformować o tym osobę wyznaczoną w Spółce przez Prezesa, a rodzice/opiekunowie dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
    5. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.

§ 6. (Bezpieczeństwo online)
    1. Pracownicy i osoby wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy zobowiązani są wyłączać lub wyciszać osobiste urządzenia elektroniczne oraz wyłączyć w kontakcie z dziećmi funkcjonalność Bluetooth.
    2. Zabrania się nawiązywania kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.


Rozdział IV
Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia

§ 1. (Powzięcie wiadomości)
    1. Osobą odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich  
w Spółce jest Pani Klaudia Kamińska, e-mail: info@kombus.pl lub info@kombus.com.pl  tel. (061) 8 980 666.
    2. W przypadku powzięcia przez pracownika lub osobę świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik lub ww. osoba ma obowiązek poinformowania osoby wskazanej w ust. 1.
    3. Osoba wskazana w ust. 1 sporządza notatkę służbową opisującą sytuację, o której mowa w ust. 2 i informuje Prezesa.
    4. Po uzyskaniu informacji Prezes wzywa rodziców/opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa na spotkanie wyjaśniające. Ze spotkania sporządza się protokół.
    5. W razie podjęcia przez Prezesa decyzji o przekierowaniu sprawy małoletniego, o którym mowa w ust 4. do odpowiedniej instytucji prawnej (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej itp. – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia
i skorelowanej z nim interwencji), osoba wskazana informuje rodziców/opiekunów
o obowiązku Spółki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego i przekazuje instytucjom prawnym komplet dokumentacji dotyczącej sprawy.


§ 2. (Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi)
    1. Naczelną zasadą relacji między małoletnimi jest postępowanie z szacunkiem, przy uwzględnianiu godności i potrzeb wszystkich małoletnich. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec innego małoletniego w jakiejkolwiek formie.
    2. Małoletnim nie wolno używać przemocy, znęcać się nad innymi, używać wulgarnego, obraźliwego języka.
    3. Nie wolno wzajemnie się zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać. Nie wolno krzyczeć na innych małoletnich.
    4. Należy szanować prawo innych do prywatności.
    5. Nie wolno używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, nawiązywać
w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać wobec innych osób przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
    6. Nie wolno utrwalać wizerunku innych osób (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) w sytuacji, gdy nie wyrazili oni na to zgody i w sytuacjach, które mogą ich zawstydzić lub obrazić.
    7. Nie wolno używać i proponować używania alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji.


§ 3. (Procedury postępowania)
    1. W przypadku krzywdzenia małoletniego przez innych małoletnich obowiązkiem personelu jest bezpośrednia, natychmiastowa reakcja na akty agresji i przemocy, przede wszystkim przerwanie agresji lub przemocy i rozmowa z ofiarą i sprawcą przemocy, nakłonienie sprawcy do zadośćuczynienia.
    2. Jeżeli stan małoletniego wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia Prezes lub pracownik Spółki wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).
    3. Jeżeli akty agresji i przemocy nie są incydentalne Osoba odpowiedzialna za realizację
i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przeprowadza rozmowę z krzywdzonym małoletnim (gdzie, kiedy dochodzi do zdarzeń, jaka jest ich częstotliwość itd.) i rozmawia ze sprawcą/sprawcami oraz z ewentualnymi świadkami.
    4. Jeśli, wymaga tego sytuacja po ustaleniu okoliczności zdarzenia, Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich zawiadamia Prezesa.
    5. W przypadku, gdy sprawca agresji/przemocy jest nieznany, Prezes po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka o możliwości zawiadomienia policji lub sam zawiadamia policję. Prezes jest ponadto uprawniony do wszczęcia procedury Niebieskiej Karty.


§ 4. (Procedura postępowania w przypadku ujawnienia cyberprzemocy)
    1. W przypadku ujawnienia cyberprzemocy, osoba posiadająca wiedzę o zdarzeniu informuje
o tym fakcie Osobę odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich.
    2. Osoba, której zgłoszono zdarzenie zobowiązana jest:
        a. wyjaśnić zdarzenie i ewentualnie ustalić sprawcę;
        b. porozmawiać z poszkodowanym (zapewnić wsparcie psychiczne, poradę);
        c. porozmawiać ze sprawcą, ustalić okoliczności zajścia, zobowiązać do zaprzestania takiego postępowania i usunięcia materiałów z sieci;
        d. powiadomić opiekunów poszkodowanego o zdarzeniu;
        e. powiadomić opiekunów sprawcy o zajściu, omówić z nimi zachowanie dziecka;
    3. W przypadku, gdy sprawca nie stosuje się do ustaleń i jeśli małoletni jest nadal krzywdzony Prezes podejmuje stosowne działania prawne (zawiadomienie policji, sądu rodzinnego).
    4. W przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest nieznany, Prezes, po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców/ opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka o możliwości zawiadomienia policji.
 

Rozdział V
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia


§ 1. (Rozpoznawanie sygnałów)
    1. Każdy pracownik lub osoba wykonująca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, która uzyskała wiedzę o krzywdzeniu dziecka, obowiązana jest do reagowania w sytuacji zagrożenia dobra małoletniego.
    2. W przypadku dostrzeżenia sygnałów przez Spółkę należy je zweryfikować, zbierając informacje pochodzące od innych pracowników oraz zawarte w dokumentacji.
    3. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich zbiera informacje i koordynuje działania zmierzające do pomocy dziecku w Spółce, współpracuje z innymi instytucjami i osobami, np. kuratorem sądowym, pracownikiem socjalnym, dzielnicowym.
    4. Należy zwracać uwagę na ślady pobicia dziecka, oznaki bólu przy poruszaniu się itp.
    5. Należy obserwować zaburzone zachowanie małoletniego, które może być skutkiem krzywdzenia.
    6. W razie potrzeby nawiązuje się kontakt z pracownikami innych służb i instytucji zajmujących się dzieckiem i jego rodziną w celu sprawdzenia posiadanych informacji.
    7. Po zebraniu i analizie informacji należy ocenić zagrożenia i możliwości wsparcia dla dziecka.


Rozdział VI Ochrona wizerunku i danych osobowych małoletnich


§ 1. (Zasady ogólne)
    1. Spółka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka i najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa.
    2. We wszystkich działaniach Spółka kieruje się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.

§ 2. (Ochrona wizerunku)
    1. Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Spółki wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
    2. Zgoda rodziców/opiekunów na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest wiążąca, jeśli dzieci
i rodzice/opiekunowie zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku, w szczególności:
        a. do czego wykorzystane zostaną zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście,
        b. jak dane te będą przechowywać i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/nagrań online,
    3. Osoby utrwalające i przetwarzające wizerunek dziecka obowiązane są do:
        a. unikania podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia
i nazwiska; jeśli konieczne jest podpisanie dziecka, używa się tylko imienia
(i ewentualnie pierwszej litery nazwiska),
        b. nie ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku, dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka.
    4. Wizerunek dziecka może być utrwalany, pod warunkiem zachowania następujących zasad:
        a. wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go
w negatywnym kontekście,
        b. zdjęcia/nagrania dzieci koncentrują się na czynnościach wykonywanych przez dzieci
i w miarę możliwości przedstawiają dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby,
        c. wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci są rejestrowane i zgłaszane Osobie odpowiedzialnej za realizację
i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich.
    5. W sytuacjach, w których Spółka rejestruje wizerunek dzieci do własnego użytku, konieczne jest:
        a. Informowanie dzieci i rodziców/opiekunów o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane,
        b. zgoda rodziców/opiekunów na rejestrację wydarzenia składana jest w formie pisemnej,
        c. w przypadku rejestracji wydarzenia przez podmiot zewnętrzny konieczne jest:
            i. zobowiązanie tego podmiotu do przestrzegania niniejszych standardów,
            ii. zobowiązanie tego podmiotu do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
            iii. niedopuszczanie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika Spółki,
            iv. informowanie rodziców/opiekunów oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i uzyskanie ich pisemnej zgody  na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
    6. W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie wydarzeń i uroczystości rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, na początku każdego z tych wydarzeń należy przekazać informację o tym, że:
        a. wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów,
        b. zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane
w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie dzieci wyrażą na to zgodę,
        c. przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze należy sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.
    7. Przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba, którzy chcą zarejestrować organizowane przez Spółkę wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę Prezesa.
    8. W sytuacji, o której mowa w ust. 7, konieczne jest uzyskanie pisemnej zgody rodziców/opiekunów na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
    9. Przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba, którzy chcą zarejestrować organizowane przez Spółkę wydarzenie i opublikować zebrany materiał, zobowiązani są udostępnić:
        a.  informacje o imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
        b. uzasadnienie potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacje, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
        c. podpisaną deklarację o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
    10. Pracownikom i innym osobom świadczącym pracę w Spółce nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie Spółki bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka oraz bez zgody Prezesa.
    11. Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, należy respektować ich decyzję. W takim wypadku ustala się z rodzicami/opiekunami i dziećmi sposób, w jaki osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych.
    12. Realizacja obowiązku określonego w ust. 11 nie może doprowadzić do wykluczenia dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
    13. Spółka przechowuje materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem
 i bezpieczny dla dzieci:
        a. nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania przechowywane są w zamkniętej na klucz szafie, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Prezesa;
        b. nośniki są przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji.

Rozdział VI
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych


§ 1. (Zasady ogólne)
    1. Spółka, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
    2. Na terenie Spółki lub pojazdu Spółki dostęp dziecka do Internetu możliwy jest tylko pod nadzorem osoby dorosłej, która obowiązana jest informować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z Internetu.


§ 2. (Działania interwencyjne)
    1. W przypadku dostępu do treści szkodliwych, niepożądanych, nielegalnych (pornografia, treści obrazujące przemoc, propagowane działania szkodliwe dla zdrowia i życia, popularyzujące faszyzm, łamanie prawa, samobójstwa, samookaleczenia, narkotyki, werbowanie do organizacji nielegalnych i terrorystycznych):
        a. należy zabezpieczyć szkodliwe treści w formie dowodów elektronicznych z pomocą rodziców / prawnych opiekunów oraz w razie konieczności przedstawiciela instytucji, który posiada odpowiednie kompetencje techniczne.
        b. jeżeli dane treści można powiązać bezpośrednio z dziećmi związanymi z instytucji -
o danym zdarzeniu i roli dziecka informowani są rodzice / prawni opiekunowie.
        c. jeżeli treści nielegalne lub szkodliwe nie mają związku z dziećmi związanymi z daną placówką - należy poinformować policję (numer alarmowy: 112, 997) oraz serwis www.dyzurnet.pl
        d. jeżeli w udostępnianiu szkodliwych lub nielegalnych treści biorą udział inni rówieśnicy, konieczne jest poinformowanie wszystkich rodziców / prawnych opiekunów o danym zajściu.
        e. w przypadku upowszechnienia przez sprawcę treści nielegalnych (np. dziecięcej pornografii) zawiadomienie policji jest obowiązkowe.
    2. Należy ustalić okoliczności uzyskania szkodliwych treści oraz zadbać o komfort psychiczny dzieci oraz poszanowanie ich poufności.
    3. W przypadku naruszenia prawa, np. rozpowszechniania materiałów pornograficznych
z udziałem nieletniego lub prób uwiedzenia małoletniego w wieku do 15 lat przez osobę dorosłą, należy (w porozumieniu z rodzicami / prawnymi opiekunami dziecka) niezwłocznie powiadomić policję.

Rozdział VII
Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

§ 1.  
    1. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich
w Spółce raz na 12 miesięcy, dokonuje monitoringu dokumentu Standardów Ochrony Małoletnich, stosowania się do niego w Spółce oraz sporządza raport, który następnie przekazuje Prezesowi.
    2. Prezes na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.

Rozdział VIII
Przepisy końcowe

§ 1.
    1. Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
    2. Standardy Ochrony Małoletnich są udostępniane pracownikom, małoletnim i ich opiekunom na każdorazowe żądanie.
    3. Standardy są zamieszczone na stronie internetowej Spółki pod adresem www.zkp.com.pl
    4. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się z standardami po zawarciu umowy o pracę.
    5. Zapoznanie się z standardami oraz zobowiązanie do ich przestrzegania pracownicy Spółki potwierdzają pisemnym oświadczeniem.


Załącznik nr 1
KARTA INTERWENCJI

1. Imię i nazwisko dziecka
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
……………………………………………………………… data …………………………………………..

4. Opis działań podjętych przez ………………………….. lub innego pracownika.

Data
Działanie

5. Spotkania z opiekunami dziecka.

Data
Działanie

6. Forma podjętej interwencji:
a) Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
b) Wniosek o wgląd w sytuację dziecka.
c) Inny rodzaj interwencji
................................................................................................................................................................. ……………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………

7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencje, data)
………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………

8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli Spółka je uzyskała, działania Spółki, działania rodziców.
……………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………

…………………………………………………………………
Podpis pracownika


Załącznik nr 2
Notatka ze zdarzenia

Imię nazwisko dziecka, klasa i szkoła ……………………………………………………………………………………………..

Opis sytuacji, zdarzenia:
 …………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………….
Podpis