O nas
Początki komunikacji w Kórniku sięgają czasów II wojny światowej, kiedy to została uruchomiona omnibusowa linia łącząca dworzec kolejowy w Kórniku z rynkiem. Linię tą obsługiwała prywatna firma pana Hieronima Ciastkowskiego. Połączenie to działało aż do 1953 roku.
1 maja 1955 roku uruchomiono ponownie linię łączącą dworzec kolejowy z rynkiem. Do obsługi tej linii skierowane zostały dwa autobusy (MAN i Chevrolet), o które w 1954 roku wystarała się Miejska Rada Narodowa. Autobusy te pochodziły z Bielska-Białej. Już w 1956 roku linia została przedłużona do Bnina, kiedy to zakupiono trzy nowe autobusy Star N52. W 1964 roku ponownie wydłużono linię, tym razem do Błażejewka. W 1959 na ulicach Kórnika pojawiły się Sany (najpierw H01B, potem H25, a na koniec lat 60-tych H100B). W 1967 uruchomiona została nowa linia kursująca z rynku w Kórniku do Błażejewka.
W 1972 roku wydłużono tą linię do Zaniemyśla. 1 lipca 1976 roku komunikacja w Kórniku została włączona do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Kórnik stanowił oddział A5, oddziały A1,A2 i A3 mieściły się w Poznaniu, natomiast w Gnieźnie był odział A4.
Połączenie Kórnika z Poznaniem przyniosło znaczny rozwój linii autobusowych. W 1976 roku usługami komunikacyjnymi objęto wsie: Trzebiesławki, Dębiec, Czołowo, Borówiec. W 1977 kórnickie autobusy zaczęły docierać do: Konarskiego, Radzewa i Czmońca.
W 1978 komunikacją objęto kolejne wsie: Radzewo i Mieczewo. W 1979 roku uruchomiono linię z rynku w Kórniku przez Dziećmierowo, Śródkę i Krzyżowniki do Kleszczewa. W tym samym roku autobusy zaczęły docierać do Biernatek. W 1980 wycofano z eksploatacji ostatnie kórnickie Sany.
W 1982 roku uruchomiono połączenie Kórnika z Poznaniem (autobusy jeździły z Bnina przez Kórnik, Gądki do ronda Rataje).
W 1982 likwidacji uległo WPK Poznań. Pomimo tego komunikacja w Kórniku nadal pozostała w strukturach nowego MPK Poznań nadal jako wydział A5 (komunikacja odłączyła się od Poznania). W 1983 roku wprowadzono numerację linii (odział w Kórniku miał własną numerację linii). Numeracja była następująca: 1 (Bnin SKR - Kórnik Rynek - Kórnik Dworzec PKP), 2 (Zaniemyśl - Błażejewko - Bnin - Kórnik Rynek - Kórnik Dworzec PKP), 3 (Jeziory Wielkie - Biernatki - Bnin - Kórnik Rynek - Kórnik Dworzec PKP), 4 (Kórnik Dworzec PKP - Śródka - Krzyżowniki), 5 (Bnin SKR - Kórnik Rynek - Gądki - Poznań Rataje), 6 (Kórnik Rynek - Kórnik Dworzec PKP - Trzebisławki - Kromolice) oraz dwie linie sezonowe: M (Bnin SKR - Kórnik Rynek - Czołowo - Mieczewo) i R (Kórnik Rynek - Bnin - Konarskie - Radzewo).
W 1985 roku na ulicach Kórnika pojawiły się poraz pierwszy Ikarusy 260. W 1986 roku uruchomiono kolejne dwie linie: 7 (Kórnik Rynek - Kórnik Dw. PKP - Robakowo) i 8 (Kórnik Rynek - Kamionki). Trzy lata później linia 8 została przedłużona z Kamionek do Poznania (Starołęka). Zlikwidowano wtedy podmiejską linię 120. W tym samym roku przedłużono linię 2 do Poznania (Rataje).
W 1991 nastąpiło ostateczne odłączenie Kórnika od MPK Poznań. 1 maja 1991 roku działalność rozpoczęło MPK Kórnik. Numery linii nie uległy zmianie - skróceniu uległa tylko linia 8 (kursowała teraz z Kórnika do Kamionek). W 1992 roku MPK Kórnik otrzymało w darze 5 autobusów marki DAF.
W dniu 1 października 1992 roku zmieniono oznaczenie linii 5 na NB (na cześć ofiarodawców z Północnej Brabancji (Nord Brabance)) i skierowano ją z Bnina SKR przez Kórnik i Gądki do Ronda Kaponiera. Także w 1992 roku MPK Kórnik wygrało przetarg na obsługę 10-ciu linii w Śremie. Wtedy też utworzono linię 9 kursującą z Kórnika przez Czmoń do Śremu. Kursowanie linii zawieszono w 1994 roku.
W 1994 roku podpisano umowę z Urzędem Miasta w Środzie Wielkopolskiej. Uruchomiono wtedy dwie linie: 10 i 11 łączące Środę Wielkopolską z Kórnikiem oraz linię 12 ze Środy Wielkopolskiej przez Jarosławiec do Kijewa.
1 marca 2000 utworzono linię 5 z Poznania (Święty Marcin) przez Robakowo do Kórnika oraz linię 9 z Robakowa do Środy Wielkopolskiej (linie te mają dowozić pracowników zakładów mięsnych w Robakowie).
1 lipca 2000 MPK Kórnik przekształcono w KPA KOMBUS. W 2002 roku zakupiono 5 używanych autobusów Mercedes 0405. W 2002 roku likwidacji uległa linia 4.
Od 1 września 2003 na prośbę mieszkańców uruchomiono linię 13, która kursuje z ronda Rataje przez Gądki i Borówiec do Kamionek. Od 1 marca 2004 Kombus przestał obsługiwać komunikację w Śremie z powodu nieprzedłużenia przez miasto umowy na obsługę linii (linie w Śremie przejął prywatny przewoźnik). Od września 2004 likwidacji uległa linia 9. Zmianie uległa też trasa linii 7 (kurs do Tulec). 1 października zmieniono przebieg linii 13. Wydłużono ją do nowej pętli na ul. Platanowej w Kamionkach. Linię 13 skierowano z Borówca przez Koninko i Szczytniki (z pominięciem przejazdu przez Gądki). 1 lutego 2008 nastąpiła zmiana numeracji linii obsługiwanych przez KPA Kombus. Linię NB -> 501 (stary numer -> oznaczenie po zmianie), 1 -> 590, 2 -> 560, 3 -> 580, 5 -> 502, 6 -> 591, 7 -> 592, 7/8 -> 594, 8 -> 593, 10 -> 581, 11 -> 582, 12 -> 596, 13 -> 503, M -> 583, R -> 595. Linie kursujące do ul. Św. Marcin zostały skrócone do r. Rataje. 1 czerwca 2008 uruchomiona została linia 597 kursująca z Rynku w Kórniku przez Skrzynki, Gądki do Żernik.
1 lipca 2008 uruchomiona została linia 561. Jest to wariant linii 560 kursujący z r. Rataje przez Gądki do Kórnika i dalej przez Biernatki, Prusinowo, do Zaniemyśla. 1 sierpnia 2008 w wyniku braku zainteresowania przez pasażerów likwidacji uległa linia 597 do Żernik. 1 kwietnia 2009 wszystkie kursy linii 503 na odcinku Koninko - Szczepankowo zostały skierowane ul. Tarnowską oraz ul. Ostrowską (autobus podejżdża pod przystanek Krzesiny-Szkoła). 1 września 2009 część kursów linii 501, 502 oraz 560 została wydłużona do dworca PKS w Poznaniu.
1 lipca 2010 w wyniku wygranego przetargu na obsługę linii w gminie Środa Wielkopolska wydłużona została linia 596 z Kijewa do Nadziejewa.
Również 1 lipca 2010 Kombus Kórnik przejął obsługę linii 527 (dawna linia 107) obsługiwanej przez ZTM w Poznaniu. Trasa linii nie uległa zmianie. Od 1 lutego 2011 Kombus Kórnik przejął obsługę linii obsługiwanej przez ZTM Poznań nr 691 (Mosina Dworzec Kolejowy - Krosno Leśna - Drużyna Pętla / Borkowice Pętla).
5 września 2011 nastąpiła zmiana trasy linii 691 - linię skierowano przed ul. Kraszewskiego, Strzelecką i Boczną w Krośnie. Kursy, które były wykonywane do Druzyny zostały skrócone do nowego przystanku Krosno Osiedle.
Za stroną: pozbus.kdr.pl